page-slider

McKenzie

Wanneer je last van rugpijn hebt, wordt deze vaak verergerd door bepaalde bewegingen. Soms straalt deze pijn uit naar armen en benen. McKenzie therapie heeft als doel om rugklachten zo snel mogelijk te laten verdwijnen en voorkomen dat deze in de toekomst weer ontstaan. Hiervoor wordt aan de hand van een uitgebreid bewegingsonderzoek de bewegingsklacht in kaart gebracht.

McKenzie therapie is een effectieve behandelmethode voor mensen met lage rug-, nek- en schouderklachten.

Hoe verloopt een McKenzie behandeling bij Fysioteam Toekomst?
Tijdens de McKenzie therapie zoekt de fysiotherapeut naar bewegingen die de klacht van de patiënt verergert of vermindert. Hierbij worden verschillende bewegingen veelvoudig herhaald om zo vast te stellen welke beweging de klacht positief beïnvloedt.

Ook gaat de fysiotherapeut op zoek naar uitstralende pijn, dus pijn in armen of benen gerelateerd aan de rugpijn. Deze pijn probeert de fysiotherapeut terug te dringen door middel van actieve bewegingen van de patiënt. Dat wil zeggen dat hij of zij de pijn in de armen of benen vermindert en de pijn terugdringt naar de rug of schouder waar deze ontstaan is. Dit fenomeen wordt “centralisatie” genoemd, het centraliseren van de pijnklachten tot de bron.

Daarnaast leert de fysiotherapeut jou met eenvoudige oefeningen jouw klachten zelf te verbeteren om zo het herstel te versnellen en besteedt hij of zij aandacht aan houdingen en dagelijkse bewegingen om herhaling te voorkomen.

Wanneer gebruiken wij McKenzie therapie?
De McKenzie therapie is geschikt voor iedereen met lage rug-, schouder- of nekklachten en mogelijke uitstralende pijn naar de armen of benen. De eerste aanzet en behandelingen in de praktijk worden gecombineerd met oefeningen die thuis regelmatig uitgevoerd dienen te worden. Hierbij wordt een schema opgesteld van hoe vaak en wanneer dit het beste uitgevoerd kan worden.